Lindell ja Kiiskinen vastaavat Erkki Kauton kysymyksiin: Taloudellisilta panoksilta ei voida välttyä

 

Kiitos Erkki Kautolle mielenkiinnosta asioita kohtaan ja siitä, että hän kantaa kuntalaisten näkökulmasta huolta asioista.

Äänekosken kaupungin päätökset ovat julkisia ja ne löytyvät kaupungin nettisivulta. Kaupungin tekemistä päätöksistä tiedotetaan kuntalaisille avoimesti. Jos budjetti ylittyy, tähän haetaan aina valtuustolta siunaus etukäteen.

Erkki Kautto kysyi jo aiemmin terveyskeskuksen kustannuksista. Terveyskeskuksen rakentaminen oli pakko, koska entiset tilat menivät käyttökieltoon aluehallintaviraston toimesta. Tilat olivat vaaralliset sekä potilaille että henkilöstölle. Uuden terveyskeskuksen rakentamiskustannukset olivat (vuonna 2015) 30 931 510, 48 euroa. Kalustaminen 764 939,32 euroa ja varavoimakone 5023,30 euroa eli yhteensä 31 701 473,10 euroa.

Lukion rakentamiskustannusten arvio on 10 600 000 ja kalustaminen 693 000 euroa eli yhteensä 11 293 000 euroa. Lukion rakentamisen osalta sama tilanne kuin teekoon. Rakentaminen oli väistämätön pakko.

Biotuotetehdasinfran osalta kaupungin tekemät investoinnit tukevat yrittäjyyttä ja työpaikkaedellytysten luontia, sisäistä liikennettä ja elinvoimaa.

Tämän hetken arvio Viiskulman kiertoliittymä 550 000 euroa, Tehtaankadun kiertoliittymä (v.2017) 800 000 euroa ja Kotakennään kantavuuden parantaminen ja meluvalli 2018-2019, 600 000 euroa, eli kustannukset yhteensä 1 950 000 euroa. Lisäksi Nelostien peruskorjaus aiheuttaa kustannuksia, mutta näistä tulevista kustannuksista ei voi vielä keskeneräisyyden vuoksi kertoa.

Lisäksi Erkki Kautto kysyi torin kustannuksista. Niiden osalta ei voida vielä arvioida lopullisia kustannuksia niin ikään asian keskeneräisyyden vuoksi. Talousarvioon 2017 on varattu 450 000 euroa kyseisen infran rakentamiseen. Kahden liikehuoneiston ostamisen osalta hinta on perustunut kahden eri kiinteistövälittäjän hinta-arvioihin. Siltäkin osalta on toimittu juridisesti oikein. Emme voi puhua vain torin paikasta vaan koko keskustan kehittämisestä, jossa tori näyttelee vain pientä osaa. Tällä ratkaisulla luodaan edellytykset Äänekosken keskusta-alueen tulevaisuuteen vuosikymmeniksi eteenpäin.

Kaikki nämä päätökset on tehty perusteellisen suunnittelun ja kartoituksen pohjalta. Kuntalaisia on kuultu, yleisötilaisuuksia on pidetty ja näin kuntalaiset on osallistettu päätöksentekoon.

Jotta Äänekoski kehittyy, meidän täytyy olla yhdessä viemässä kehitystä eteenpäin. Jotta kehitytään, taloudelliselta panostukselta ei voida välttyä. Elinvoima lisääntyy kehityksen myötä.

 

Leila Lindell, kaupunginvaltuuston II puheenjohtaja

Kari Kiiskinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja

 

 

Ollako rikas köyhä vai köyhä rikas

Kuntakenttä elää epävarmuuden aikaa SOTE asian tiimoilta etenkin kunnan omassa taseessa olevien tilojen osalta. Niihin on lainsäädännön valmistelussa suunniteltu tehtävän siirtymäkauden vuokrasopimus jota VN:n asetus tulee koskemaan. Asetuksen vaihtoehdot on käyttää kunnan sisäisen järjestelmän vuokraa tai asetuksen mukaisesti määriteltyä vuokraa.

Isot hoiva- ja terveyspalveluyritykset ovat vainunneet tässä hyvän sauman vallata uusia markkinoita ja ovat nyt aktiivisesti kuntakentällä antamassa  tarjouksia sekä tekemässä liiketoimintakauppoja. Äänekoskikin on nyt sitten saanut indikatiivisia eli suuntaa antavia tarjouksia. Kaupunginjohtaja oli asiasta kommentoinut Äänekosken kaupunkisanomien nettisivuilla olevassa jutussa

Tällainen tilanne, että yritykset tarjoavat liiketoimintaa ostamalla tukun rahaa kunnille, on uusi kuntapäättäjille. Vastaava tilanne oli edellisen kerran vallalla kun isot sähköfirmat ostivat kuntien omistamia sähkölaitoksia. Moni kunta sai tukun rahaa, jotka suurella osalla on jo tuhlattu ja verkot meni vieraille ja kuntalaiset maksavat.

Operativinen johto  voi kokea helpommaksi myydä ja netota rahat ja kokea sen enemmän ”lottovoitoksi”, kuin miettiä ratkaisun vaikutuksia pitemmälle. Tällaisessa tilanteessa on tärkeää, että asia tutkitaan perusteellisesti  vaikutusten arvioinnin ja kustannusten näkökulmasta pitkän aikavälin tarkasteluna. Myös kustannushyötyanalyysi olisi tärkeä tehdä ja miettiä tarkkaan myös vaikutukset kuntalaisten palveluiden saatavuuden ja laadun näkökulmasta sekä myös kunnan henkilöstön näkökulmasta. Ensihuumassa ei saa tehdä päätöksiä. Faktat on ensin saatava tietoon päätöksen tekijöille  ja poliittiseen keskusteluun. Myös liiketoiminta kaupan kohteen arvo on selvitettävä tarkkaan. Asiassa ei saa edetä hätiköiden.

Kolikon toinen puoli on myös se fakta että isot firmat voivat halutessaan rakentaa alueelle uusia hoiva- ja terveyspalveluja tuotavia palvelutaloja myös ostamatta kunnan kiinteistöjä ja liiketoimintaa ja kilpailla tulevaisuudessa jos uusi sote tulee kunnan nykyisin tuottamien palvelujen kanssa. Heidän valtteinaan olisi tuolloin logistisesti optimaaliset ja toimivat tilat osaavan henkilöstön lisäksi ja ehkä kilpailukykyiset hinnat.

Nyt onkin mietinnän paikka halutaanko olla rikas köyhä, joka omistaa. Vai köyhiä rikkaita jolloin myydään ja ulkoistetaan palvelutuotanto  ulkopuoliselle ja samalla hintataso pitemmällä aikavälillä. Kyseessä on Äänekosken asukkaille tärkeä ydin palvelu. Kaiken tuon maksamme tulevaisuudessakin verovaroilla – on sitä sitten tuottamassa kunta tai maakunta rahoituksen osalta. Tämän hetken tiedoilla en ole valmis hyväksymään myyntiä

 

Leila Lindell

Keskusta